Wat is SEO?
Het wordt voor onderzoekers steeds belangrijker om de zichtbaarheid van hun werk te verbeteren.
Search Engine Optimization (SEO) is een krachtig proces dat u en uw onderzoek zichtbaarder kan maken voor zoekmachines zoals Google en Google Scholar.
Hoe u uw zichtbaarheid kunt verbeteren door middel van SEO
Hoe gemakkelijker het voor andere onderzoekers is om uw onderzoek te vinden en er toegang toe te krijgen, hoe groter de kans dat uw werk wordt gelezen, geciteerd en gebruikt in toekomstig onderzoek. Het eerste dat u moet doen om de zichtbaarheid van uw onderzoek te vergroten, is alles toevoegen aan ResearchGate. Dit maakt het voor zoekmachines zoals Google gemakkelijker om uw werk te vinden en in hun zoekresultaten te vermelden.
Hier zijn enkele aanvullende tips die u kunt volgen om de zichtbaarheid van u en uw onderzoek te maximaliseren.
1. Link naar uw ResearchGate-profiel op andere websites
Links toevoegen aan uw profiel en publicaties op sites buiten ResearchGate is verreweg de beste manier om uw zichtbaarheid voor zoekmachines te verbeteren. Mensen die links naar hun profielen op andere websites toevoegen, kunnen tot 5 keer meer publicaties lezen.
U kunt links naar uw profiel toevoegen aan uw persoonlijke blog, instelling of afdelingspagina of labwebsite. Neem voor meer informatie contact op met uw websitebeheerder.
2. Voeg een profielfoto toe
Als je er nog geen hebt, is het toevoegen van een foto van jezelf aan je profiel een eenvoudige en effectieve manier om je zichtbaarheid te verbeteren.
Profielen met foto’s krijgen tot 3 keer meer weergaven dan die zonder. En publicaties over profielen met foto’s krijgen 50% meer reads.
Zo voeg je een foto toe aan je profiel:
- Ga naar je profiel
- Klik op de standaard profielafbeelding linksboven
- Klik op de knop Nieuwe foto uploaden om een bestaande foto te uploaden of op de knop
- Foto nemen om een nieuwe foto te maken
- Snijd uw foto naar wens bij en klik op Opslaan om uw wijzigingen te bevestigen.
- Bekijk deze pagina in het helpcentrum voor meer hulp bij profielfoto’s.
3. Vul je profiel in
We hebben ontdekt dat hoe completer een profiel is, hoe groter de kans dat het in zoekresultaten wordt weergegeven. Dit helpt mensen jou en je onderzoek te vinden.
We hebben ook geleerd dat bepaalde delen van uw profiel een groot effect kunnen hebben op hoe uw profiel wordt gerangschikt door zoekmachines. Publicaties over profielen met volledige About-secties worden bijvoorbeeld tot 150% meer gelezen dan over profielen zonder volledige About-secties.