U staat er misschien niet altijd even goed bij stil, maar kleur is zeer belangrijk bij het ontwerpen van promotiemateriaal zoals posters, flyers, visitekaartjes en zelfs uw website. Kleur zorgt er niet alleen voor dat alle reclame-uitingen er duidelijk leesbaar uit zien, maar dragen ook bij aan de uitstraling van uw bedrijf. Bij alles wat u dus naar buiten brengt, is het zeker de moeite waard om wat extra aandacht te besteden aan het uitkiezen van de juiste kleuren. Wij geven u alvast een aantal bruikbare tips waar u zeker rekening mee moet houden.
Kleur zorgt voor herkenbaarheid
Er zijn een aantal bedrijf waarvan u meteen weet welke kleuren ze gebruiken in hun logo of in hun reclame-uitingen. McDonalds en Coca Cola gebruikt veel rood. Bedrijven als Facebook en Dell gebruiken blauw. Voor veel mensen horen deze kleuren bij deze merken en is het dus een stuk herkenbaarheid. Voor bedrijven is dat handig want door het gebruik van een bepaald kleur op een poster, weten potentiële klanten meteen met welk merk ze te maken hebben.
Om klanten aan uw bedrijf te binden is het dus belangrijk om een duidelijke huisstijl te hebben. In een huisstijl beschrijft u welke kleuren, maar ook welke lettertypes er gebruikt worden in de communicatie van uw bedrijf. Door dit constant te gebruiken creëert u een stuk herkenbaarheid voor klanten. Dit zorgt voor meer vertrouwen en een sterkere band tussen bedrijf en klant. Uiteraard bent u altijd vrij om andere kleuren te gebruiken naast de huisstijl.
Kleur roept emotie op
Kleur zorgt dus voor herkenbaarheid, maar de volgende vraag is dan welke kleur u precies moet gebruiken. Verschillende kleuren roepen verschillende emoties op bij mensen. Wanneer u in een reclame-uiting op bijvoorbeeld een poster of billboard iets vrolijks wilt uitstralen, moet u niet gebruik maken van zwart of andere donkere kleuren. Kleur hangt dus echt af van wat u wilt uitstralen en wie de doelgroep is.
Blauw is een kleur die vaak wordt gebruikt op posters en reclameborden. Blauw is namelijk een kleur die bij veel mensen een vertrouwd gevoel geeft. Wanneer u mensen vraagt om een willekeurige kleur te kiezen, is blauw vaak het antwoord. Blauw wordt ook veel gebruikt op websites. Doordat de kleur kalm is om naar te kijken, blijven mensen langer op een website hangen. Websites met felle kleuren zoals geel en rood hebben dat effect op mensen een stuk minder.
Toch heeft de kleur rood ook een voordeel. Rood wordt namelijk vooral gebruikt om de aandacht te trekken. Rood is misschien niet de favoriete kleur van iedereen, maar we kunnen u garanderen dat iedereen kijkt naar een flyer waar rood in zit. Dit is namelijk een puur psychologische reactie. Rood roept de emotie op dat het belangrijk is. Vandaar dat rood altijd slim is om te verwerken in promotiemateriaal wat mensen snel moeten lezen of waar snel de aandacht naartoe getrokken moet worden.
Kleur roept dus vaak onbewust een bepaalde reactie op bij mensen. Als bedrijf kunt u daar op inspelen. Kleur kunt u niet alleen gebruiken om de aandacht naar een poster te trekken, maar ook om een gevoel rond uw bedrijf te creëren. Kleuren als geel en groen zorgen er voor dat u optimistisch, vriendelijk en warm overkomt naar klanten toe. Zwart zorgt er dan weer voor dat er een professioneel en autoritair gevoel opkomt bij mensen. Bedenk dus goed welk gevoel u wilt oproepen en bij welke doelgroep.
Kleuren zorgen voor duidelijkheid
Met kleur kunt u er voor zorgen dat het duidelijk over komt wat u wilt uitten. Vaak verschilt het ook per uiting welke kleurcombinaties u het beste kunt gebruiken. Bij een poster bijvoorbeeld is het belangrijk dat alles goed leesbaar is en de lezer in een oogopslag de boodschap ziet. Een duidelijke kleur letters op een achtergrond die deze letters benadrukt is dan belangrijk. We zien dat er vaak fouten worden gemaakt op dit vlak. Een poster kan er op de computer prima leesbaar uit zien, maar wanneer de poster uit de drukkerij komt kan het nog best tegen vallen. Test van te voren dus of de poster niet alleen op beeldschermformaat werkt, maar ook op groter formaat.
Binnen ons team hebben we de tip om een poster op het formaat van een visitekaartje uit te printen en in uw hand te houden. Als u op een armlengte afstand alles prima kunt lezen, is de poster geslaagd.
Kleuren kunt u ook gebruiken om een klant aan te zetten tot het doen van een actie. Kleur kan er namelijk voor zorgen dat een deel van een flyer of website er uit springt en juist de aandacht van de lezer trekt. Websites hebben vaak menuknoppen in een andere kleur zodat bezoekers verleid worden om verder te klikken. Ook op flyers en posters kan dit toegepast worden. De website van uw bedrijf in een gekleurd kader zetten kan er voor zorgen dat bezoekers sneller geneigd zijn om uw website op te zoeken.