De invloed van een lettertype op je uitingen als vlogger, blogger en websitemaker

Paginaweergave: 498

Wanneer je een website bezoekt of vlog bekijkt op YouTube ben je waarschijnlijk meer bezig met de content dan de opmaak van de tekst. Dat is natuurlijk niet zo raar want uiteindelijk draait het om de content. Toch is het slim om aandacht te besteden aan het uiterlijk van je content. Denk hierbij aan de opmaak van foto’s, het gebruik van kleur en welke fonts je gebruikt. In deze blog gaan we het over het laatste punt hebben. Het gebruik van fonts heeft namelijk net zo veel invloed op je publiek als een foto. Een font kan een website, blog of vlog juist aantrekkelijk er uit laten zien, maar het kan er ook voor zorgen dat een lezer of kijker sneller wordt overgehaald tot een actie.

De invloed van een lettertype
Wij van Innovadesign denken graag met onze klanten mee. We geven iedereen dan ook graag tips op het gebied van online uitingen. Kijk bijvoorbeeld eens op de pagina met tips om een eigen blog te starten. Het schijven van teksten en of het maken van video’s kan iedereen. Het is juist zaak om goede content te creëren. Dat doe je door de juiste apparatuur en kennis in huis te halen, maar goede content wordt door veel meer bepaald. Zo kijken we vandaag in deze blog naar de invloed van een lettertype.

Start-je-eigen-Blog
Start-je-eigen-Blog

Bij een font of lettertype denk je waarschijnlijk als eerst aan een tekst op een website. Dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Zo staat er vaak in een thumbnail van een vlog ook een stukje tekst. Ook bij een klein stukje tekst op YouTube is het belangrijk dat je het juiste font kiest. Met een lettertype wat potentiële kijker niet aanspreekt, haal je ook geen views binnen.

Overal waar je met teksten bezig bent is het dus goed om te kijken hoe je een tekst gaat opmaken. Zo kies je voor teksten op een blog het liefst voor een lettertype wat goed leesbaar is. Arial en Calibri zijn hiervoor de meest gebruikte fonts. Als je juist een wat meer persoonlijke draai aan een tekst wil geven zoals op YouTube of social media, kun je er voor kiezen om een lettertype te gebruiken wat lijkt op een handgeschreven tekst. Dit zijn nog maar enkele simpele tips voor vloggers en bloggers, maar de invloed van een lettertype op je publiek gaat veel verder.

Processing fluency
De term processing fluency klinkt misschien heel ingewikkeld, maar eigenlijk is het best simpel. Bij processing fluency draait het er om dat een lezer of kijker op een gemakkelijke en eenvoudige manier alle informatie uit een vlog, blog of website kan halen. Vooral de leesbaarheid van de tekst heeft hier invloed op. Gebruik bijvoorbeeld niet te moeilijke woorden en zorg voor goed lopende teksten. Ook het lettertype van een tekst heeft invloed op processing fluency.

Het gemakkelijk kunnen begrijpen van een tekst ligt niet alleen aan de tekst, maar ook aan de opmaak. Zo leest een tekst met witregels tussen de alinea’s vaak fijner dan een tekst waar alles dicht op elkaar staat. Ook het gebruik van het juiste lettertype kan er voor zorgen dat een lezer de tekst sneller begrijpt en geprikkeld wordt om verder te lezen. Een lange tekst kun je het beste opmaken met een duidelijk lettertype wat een lezer al kent. Arial is zoals eerder al genoemd een perfect voorbeeld. Een tekst die eenvoudig leesbaar is, brengt vaak de boodschap van de tekst positiever over.

Wanneer je werkt met kleine stukjes tekst zoals titels die in beeld komen bij je vlog, kun je misschien het best een ander lettertype gebruiken dan Arial. Arial is vaak wat zakelijker en dat is waarschijnlijk niet de toon die je in een vlog wil gebruiken. Houd altijd in gedachten dat het een leesbaar lettertype moet zijn wat je gebruikt. Ook al is een font met een cartoonesk uiterlijk leuk om naar te kijken, het moet wel leesbaar blijven. Laat voor je een tekst of video gaat publiceren het altijd aan een ander persoon zien. Als je merkt dat deze persoon moeite heeft met het verwerken van de tekst kun je altijd nog iets aanpassen.

In deze blog hebben we het vooral over het gebruik van lettertypes, maar ook de kleur van een tekst is belangrijk. Als je meer wilt weten over kleurgebruik en hoe je daar klanten het beste mee kunt overtuigen, kijk dan eens hier 

Een visuele taal
De tekst die je schrijft verteld het verhaal dat je wilt overbrengen aan je publiek. Hier ligt dan ook vaak de grootste focus op. Toch is het goed om stil te staan welk lettertype je gebruikt. Bij een grote zakelijke tekst die vooral professioneel moet overkomen is het natuurlijk not done om een buitensporig lettertype te gebruiken. Een voorbeeld hiervan zijn de script fonts. Dit zijn de font die lijken op handgeschreven letters. Voor een zakelijke tekst kies je sneller voor een serif font. Dit zijn de lettertypes zoals Times New Roman en worden gekenmerkt door de smalle lijnen van de letters. Deze lettertypes geven een zakelijke maar toch ook zachte uitstraling.

Lettertypes op social media
Het visuele aspect van een tekst is dus zeer belangrijk. Al is het maar een klein stukje. Tegenwoordig is zo goed als iedereen actief op social media. Dit is dan ook de perfecte plek om een publiek te winnen voor je vlogs of blog. In deze blog hebben we het over het gebruik van lettertypes. Je vraagt je misschien af waarom we social media behandelen in deze blog omdat je het lettertype van een post op Facebook of Twitter niet kunt aanpassen. Dat klopt natuurlijk, maar je kunt wel het lettertype op een eventuele foto aanpassen.

Een foto op Facebook is tegenwoordig belangrijker geworden dan de tekst die er boven staat. We zien dan ook dat steeds meer pagina’s tekst in de foto gaan zetten. Ook hier is het dan natuurlijk belangrijk om het juiste lettertype te kiezen. De balans vinden tussen een goed leesbare letter en een font dat bij je uitingen past, is de tip die we elke blogger, vlogger, beheerder en websitemaker mee willen geven.

0